Monday 17 July 2017

Kahwin Janda Hukum Forex


Soalan saya nak tanya. Saya pernah dengar bahawa keputusan anak perempuan yang masih dara ingin kawin adalah di keputusan orang tua nya. Bagaimana jika anak perempuan itu telah menjadi janda dan bukan bukan lagi dara. Jika ia pernah melakukan zina atau ayat lain beliau bukan dara atau gadis lagi, adakah orang tuanya masih boleh memberi keputusan untuk kawin atau tidak mengikut pandangan agama Maksudnya adakah gadis yang bukan lagi dara itu sama status dengan janda dari soal memberi keputusan kawin Secara amnya, disyariatkan Meminta izin wanita untuk menjalankan akad perkahwinan ke atasnya. Cuma ulamak berbeza pandangan jika yang hendak dikahwinkan itu adalah gadisdara adakah meminta izinnya itu wajib atau sunat sahaja (jika yang menjadi walinya adalah bapa atau datuknya) Menurut mazhab Imam Malik, Syafiie dan Ahmad meminta izinnya itu sunat sahaja, yakni jika bapa atau datuknya mengahwinkannya dengan Lelaki pilihan mereka tanpa persetujuannya, perkahwinan itu adalah sah. Mazhab Abu Hanifah pula berpendapat wajib meminta keizinannya, jika tidak maka perkahwinan tidak sah. Adapun janda, tiada khilaf di kalangan ulamak bahawa wajib diminuta keizinannya. Jika akad berlaku tanpa keizinannya, maka perkahwinan tidak sah. Bagi gadis, tanda keizinannya memadai dengan diamnya. Adapun bagi janda, tidak memadai dengan diamnya sahaja akan tetapi wajib dengan pengakuan mulut darinya. Ini berdasarkan sabda Nabi s. a.w. Tidak dikahwinkan wanita janda kecuali dengan meminta arahannya dan tidak dikahwinkan gadis kecuali dengan meminta keizinannya. Sahabat bertanya Ya Rasulullah Bagaimana yang dikatakan keizinannya. Baginda menjawab Dengan diamnya (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Dari keterangan di atas kita dapat melihat ada perbezaan hukum antara gadis dan janda dalam masalah berkaitan. Bagamana untuk menentukan seorang wanita itu gadis atau janda mengikut hukum Syarak Dalam kitab al-Mughni (Imam Ibnu Qudamah), dijelaskan seperti berikut1 1. Menurut mazhab Imam Ahmad dan Syafiie Janda ialah wanita yang telah disetubuhi di farajnya sama ada dengan persetubuhan yang halal atau yang Haram. Namun Imam Malik dan Abu Hanifah berpendapat wanita yang disetubuhi secara tidak halal, hukumnya masih hukum wanita gadis. 2. Jika selaput dara hilang kerana sebab lain dari jimak seperti kerana terjatuh, darah haid terlalu banyak atau kerana tusukan jari, kayu dan sebagainya maka hukumnya masih hukum daragadis. 3. Jika seorang wanita disetubuhi di duburnya, statusnya tidak berubah menjadi janda dan tidak tertakluk dengan hukum wanita janda kerana persetubuhan tidak berlaku pada farajnya. Dalam kitab Kifayatul-Akhyar (kitab Fiqh mazhab Syafiie), pengarangnya menjelaskan Janda ialah wanita yang telah hilang selaput daranya melalui persetubuhan sama ada persetubuhan yang halal atau yang syubhah atau zina. Adapt jika hilang kerana terjatuh atau menusuknya dengan jari atau kerana kuatnya darah haid atau kerana lama membujang (tidak berkahwin), maka mengikut pandangan yang soheh hukumnya masih seperti daragadis. Jika hilang selaput daranya kerana persetubuhan yang dipaksa atau disetubuhi ketika tidur atau wanita gila (yang disetubuhi), maka hukumnya seperti janda mengikut pandangan yang terkuat. Ada juga pandangan berkata hukumnya masih seperti gadis. Jika seorang wanita dijadikan tanpa selaput dara, ia masih dianggap daragadis.2 Merujuk kepada soalan saudara dapat kita simpulkan bahawa mengikut pandangan mazhab Imam Ahmad dan Syafie wanita yang pernah berzina, ia tidak lagi dianggap gadis. Maka kedudukannya sama seperti janda dalam masalah di atas iaitu wajib diminuta keizinannya secara pengakuan mulut sebelum mengahwinkannya. Adapun mengikut pandangan mazhab Hanafi dan Maliki ia masih lagi gadis kerana persetubuhan yang berlaku kepadanya bukanlah persetubuhan yang halal (yakni bukan persetubuhan melalui akad perkahwinan yang sah). 1. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah. 2. Kifayatul-Akhyar, Syeikh Taqiuddin al-Hisni. 3. Al-Fiqh al-Muyassar, Syeikh Ahmad Isa Asyur. 4. Fiqh al-Usrah al-Muslimah, Syeikh Hasan Ayyub Como isto: 1) Apakah kahwin lari Istilah kahwin lari bukannya bermaksud berkahwin sambil berlari tetapi ia merujuk kepada pernikahan yang dijalani oleh pasangan dalam keadaan mereka melarikan diri daripada prosedur biasa Mahkamah Syariah. Biasanya mereka lari ke negara jiran untuk bernikah secara mudah. Dalam kes tertentu khususnya kes ingin berpoligami, terdapat juga pasangan yang kahwin lari dengan membawa lari bersama wali dan saksi untuk mengenepikan prosedur undang-undang. Antara punca utamanya: a) Mereka mahu berpoligami tetapi tidak dapat melepasi syarat-syarat yang dikenakan oleh undang-undang dan (atau) tidak mahu perkahwinan tersebut diketahui oleh isteri pertama. B) Pilihan mereka tidak direstui oleh orang tua. 3) Apakah kesan kahwin lari terhadap keluarga. A) Perpecahan keluarga dan memutuskan silaturrahim: Di antara matlamat perkahwinan itu adalah untuk mencapai kebahagiaan, ketenangan dan mengeratkan dua buah keluarga. Oleh itu, kahwin lari adalah dilarang kerana dikhuatiri akan berlaku perpecahan dalam kedua-dua belah pihak keluarga. Di samping itu, ia tidak mengikuti sunnah Rasulullah SAW yang mensyariatkan perkahwinan bertujuan merapatkan hubungan silaturrahim dan melahirkan kegembiraan semua pihak yang terlibat. B) Anak-anak terpinggir hak sebagai anggota masyarakat: Anak-anak yang lahir daripada perkahwinan yang tidak didaftarkan juga menerima tempias kesan yang tidak baik. Segala perkara rutina yang memerlukan dokumen yang sah tentunya tidak akan dapat dibuat disebabkan ketiadaan dokumen yang diperlukan. Umpamanya perkara-perkara yang melibatkan kesihatan, persekolahan dan tabungan di bank. C) Menghilangkan hak bapa sebagai wali: Bapa yang memberi nafkah, menyediakan tempat tinggal dan memenuhi keperluan seorang anak selama ini diperlekehkan haknya untuk menjadi wali. Sudah tentu ia menimbulkan perasaan pedih, geram dan dendam yang sukar sembuh. Bahagiakah perkahwinan tanpa restunya 4) Apakah kesannya dari segi hukum dan undang-undang Perkahwinan menjadi sah sekiranya menepati rukun dan syarat-syarat sah perkahwinan dari segi hukum syarak. Dari segi undang-undang, perkahwinan perlu didaftarkan di Mahkamah Syariah dan pasangan akan didenda kerana berkahwin tidak mengikut prosedur. Mereka yang berkahwin lari beranggapan walaupun ia merupakan kesalahan, tetapi ia bukan masalah yang berat. Ini kerana perkahwinan yang sah tetap boleh didaftarkan melihat kepada tempat pernikahan dijalankan itu berada lebih dua marhalah (lebih kurang 91 quilômetros) dari tempat tinggal wali. Akan tetapi sebenarnya, perkara yang lebih penting daripada jarak jauh itu adalah penafian bapa sebagai wali itu sama ada munasabah atau tidak. Wali hakim hanya boleh memainkan peranan dalam keadaan bapa masih wujud, sekiranya terdapat sebab-sebab yang dibenarkan, iaitu dalam keadaan yang memenuhi hukum syarak. Sebaliknya, sekiranya keengganan wali itu disebabkan alasan yang munasabah, maka tidak wujud ruang bagi mana-mana wali hakim untuk mengambil peranan. Dan yang lebih penting lagi untuk diketahui, keengganan wali atas alasan yang munasabah boleh membatalkan pernikahan tersebut. Bidang kuasa Peruntukan sudahpun wujud dalam Seksyen 13 (b) Undang-undang Keluarga Islam yang memperuntukkan bahawa, Sesuatu perkahwinan adalah tidak diakui dan tidak boleh didaftarkan di bawah Akta ini melainkan kedua-dua pihak kepada perkahwinan itu telah bersetuju terhadapnya, dan sama ada (a ) Wali pihak perempuan telah bersetuju terhadap perkahwinan itu mengikut hukum syarak atau (b) Hakim Syarie yang mempunyai bidang kuasa di tempat di mana pihak perempuan itu bermastautin atau seseorang yang diberi kuasa secara am atau khas bagi maksud itu oleh Hakim Syarie itu telah, selepas penyiasatan Wajar di hadapan semua pihak yang berkenaan, memberi persetujuannya terhadap perkahwinan itu oleh wali Raja mengikut hukum syarak persetujuan tersebut boleh diberi jika perempuan tiada mempunyai wali dari nasab mengikut hukum syarak atau jika wali tidak dapat ditemui atau jika wali enggan memberikan persetujuannya tanpa sebab yang mencukupi. Sebenarnya konsep dua marhalah bagi tujuan pernikahan sebegini hanya sesuai bagi keadaan perkahwinan yang dilangsungkan di luar negara dan tidak memungkinkan bagi pihak-pihak dalam perkahwinan tersebut untuk kembali ke tanah ar dalam temporário tertentu sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 31 Akta Undang-undang Keluarga Islam. Dalam keadaan ini, sekiranya perkahwinan yang hendak dilangsungkan itu tidak mencapai rukun nikah seperti lazimnya iaitu tidak adanya wali, maka barulah wali hakim akan mengambil tempat wali asal untuk menyempurnakan rukun nikah tersebut. 5) Apakah nas-nas yang melarang kahwin lari dan yang berkaitan dengannya Nas yang melarang kahwin lari: Hadis Nabi SAW yang diriwayatkan por Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi yang bermaksud: 8220Tidak sah perkahwinan melainkan dengan adanya wali.8221 Dalil Kewajipan Mentaati Pemimpin Dalam Perkara Yang Tak Bertentangan Dengan Syariat Daripada Adi Bin Hatim, kami bertanya, Wahai Rasulullah Kami tidak menanyakan kepadamu tentang taat kepada pemimpin yang bertakwa, tetapi tentang orang yang berbuat demikian dan demikian (kezaliman atau melakukan yang keji). Maka Rasulullah SAW menjawab: Bertakwalah kamu kepada Alá e dengar serta taatlah (kepada pemimpin.) (Zilalul Jannah fi Takhrijus Sunnah 2508. al-Albani menyatakan hadis ini adalah hadis yang sahih. Lihat: as-Sunnah Ibnu Abi Asim). Imam Bukhari mengkhususkan satu Bab berkanean hadis ini dalam pembahasan al-Ahkam dari kitab sahihnya, iaitu bab firman Allah yang bermaksud: Taatilah Allah e Rasulnya serta Ulil Amri (pemimpin) antara kamu. Berkata al-Hafiz Ibn Hajar rahimahullah: Di dalam hadis ini disebutkan tentang wajibnya mentaati para (Sahih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami ((Sahih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami ((Sahih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami (Shih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami (Shih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami (Shih Muslim 31470) Rasulullah SAW menyeru kami (Shih Muslim Muscle) Agar patuh dan taat), maka kami pun munbaiatnya, dan baginda meminta dari kami adalah: Agar kami membaiatnya atas dasar mendengar dan taat dalam suka mahupun duka, dalam keadaan susah ataupun Senang dan dalam keadaan tidak kita sukai atau kita suka serta supaya kita tidak merampas kekuasaan dari ahlinya. Kemudian baginda berkata: Kecuali kamu melihat kekafiran yang telah nyata por kamu dengan pembuktian dari Allah Taala (dalil dari al-Quran yang membuktikan kekafirannya). (Syarah muçulmano) Kitabul Imarah, bab Wujubu at-Taah al-Umara fi Ghairi Masiyah wa-Tahrimuha fi al-Masiyah. Oleh Imam Nawawi. HR Muçulmano) 6) Bagaimana jika wali yang fasiq (banyak melakukan dosa besar) menghalang anaknya berkahwin kerana Anti kepada pilihan anaknya terhadap seseorang yang beragama Bolehkah si anak kahwin lari Seandainya hubungan tidak direstui disebabkan hal-hal yang remeh-temeh dan ia dibangkitkan por ahli keluarga, kahwin lari bukanlah penyelesaian yang bijak kerana Mahkamah Syariah bersedia untuk mendengar permohonan bagi kes seumpama ini. Sebagaimana yang disebutkan por Seksyen 13 (b) sebelum ini, sekiranya wali enggan memberikan persetujuan tanpa alasan yang sempurna, Mahkamah akan membenarkan perkahwinan yang diniatkan itu untuk diteruskan dengan menggunakan wali hakim. Inilah jalan penyelesaian yang sebenar, iaitu membawa masalah ke muka pengadilan. Di sini tidak timbul soal menjadi anak derhaka atau membelakangi orang tua kerana undang-undang mengatasi semua orang dan setiap orang tertakluk kepada undang-undang. Tanpa mengira siapa pun seseorang itu, ia perlu mematuhi undang-undang dan menerima keputusan yang dikeluarkan oleh mahkamah. Kesimpulan: Orang yang berkahwin lari membuat satu keputusan penting dalam hidupnya secara sangat tidak bijak Kalaupun tidak risau tentang hukuman Allah, tunggulah saat undang-undang dan masyarakat menghukumnya. Segeralah untuk memenangi kembali hati-hati yang kau telah lukai. Bukankah menyambung silaturahim itu suatu kebahagian hidup dan kewajipan agama Como este: pd pndapat sy, entrada ne bias8230 dlm brhujah, org yg bijak akan kemukakan pros n cons bg ssuatu isu dn dri ctu kta perluaskan minda masyarakat dgn hujah2 dn alasan2 yg konkrit yg mnjd sbb Yg kuat mgapa kta mmlih ssuatu pilihan dn bkn pilihan yg lain8230. Bkn nk kta anda xbjak, x8230anda sgt bijak bilamana ada ltakkan hadith dn nas sbg hujah8230tp8230. Kmukakan jg hujah bg pilihan yg sbaliknya8230 () hya pndgn kecil dr sorg mnusia yg msih brtatih Restu Ibu Bapa itu PENTING, pada Sesiapa yg kawin larl cuba fikirkan Perasaan Orang Tua, Jika tiada ibu bapa membela kamu tentu kamu tidak hidup sempurna, Apapula perasaan Kamu Bila kamu menjadi ibu Bapa dan Anak Kamu pun melakukan perkara yang sama KAWIN LARI meninggalkan kamu dan Perasaan itu tetap sama seperti ibubapa kamu sewaktu KAMU LARI dulu. Itulah Hukum Karma. Sekali fikir benar8230tetapi ad juga anak2 yg tidak mahu menyiksa ibu bapa mereka di akhirat kelak8230jgn terkejut, di akhirzaman nie8230ad ibu bapa yg snggup berkata, biar berzina sekali pun8230.jgn kawin selagi x kerja8230contoh keadaan..bagai mana pula keadaan begini, apabila ibubapa yg anggup Menolak hukum Allah dan mementingkan hukum dunia8230..tetapi, sanggupkah seorang anak, mengheret bapanya ke muka pengadilanbagi sy hamba yg hina, membawa kemuka pengadilan juga bukan cara yg bijak, kerana procedurenya yg cukup mengaibkan8230..dan sy bersetuju ap yg lala katakan8230.setiap Perkara patut ad pro dan conts nye8230 .. Hukum karma tak wujud hukum allah aje yg wujud. Kalau kahwin lari boleh di elak elakkan lah. Tetapi jika islam mengesahkannya siapa lah kita untuk mengatakan sebaliknya Ibubapa chatice harus faham akan anak-anak yang ingin berkahwin jangan memilih atas rupa, harta ataupun darjat tetapi yang beragama dapat membimbing dan bertanggungjawab buat anak mereka. Dan anak-anak juga harus lah selidik cuma fahami kenapa ibu bapa menghalang seeloknya bawa berbincang. dan kalau ingin juga bernikah kerana niat yabg murni bagi menghindar maksiat dan zina pergi lah ke mahkamah syariah mohon wali hakim. Tetapi bagi saya ini pun akan mengecilkan hati ibubapa sama seperti kahwin lari dan juga ini pun menolak hak bapa dari menjadi wali. Dan astagfirullah al azim bukan nya hukuman undang-undang dan masyarakat yang patut ditunggu-tunggu atau ditakutkan tetapi hukuman dan ketidak-berkat-allah swt. Walaubagaimana pun bagi saya bernikah itu lebih mulia dari berzina walaupun berkahwin lari sekali trocadilho. Jangan kerana tidak menikah dan dihalang ibubapa anak-anak terus membuat maksiat dan berzina dengan alasan nak patuh pada ibubapa yang menghalang untuk bernikah. Dan yang dah kahwin lari itu daftar lah perkahwinan anda dan cuba lah meminta ampun pada kedua ibu bapa terangkan pada mereka berbincang banyakkan berdoa dibuka pintu hati ibubapa nya dan banyakkan berdoa meminta petunjuk allah swt dan sembahyang dekatkan diri pada allah swt. insyallah jika niat kita telus Dan murni allah swt akan membantu permudahkan urusannya. Salam

No comments:

Post a Comment